5 Ocak 2010 Salı

Almanlar Çözümü Özel Okullarda Buldu...

Eğitim karnesi kırıklarla dolu olan Almanya'da halk çözümü özel okullarda buluyor.

Düne kadar neredeyse bütün eğitim hizmetlerini devlet okullarının verdiği ülkede ebeveynler çocuklarını göndermek için artık özel okullara akın ediyor. Özel okullar arasında ise Türk okullarının yıldızı parlıyor. Uluslararası eğitim araştırmalarında hiç de iç açıcı bir tablo sergileyemeyen Almanya'da halk çözümü özel okullarda görüyor. PISA, TIMSS ve IGLU gibi uluslararası eğitim araştırmalarında, başta eleyici seçim sistemi olmak üzere birçok açıdan problemli olduğu ortaya çıkan Alman eğitim sistemi özel okullara ilgiyi arttırıyor. Almanya'da, Türk kökenli girişimci ve akademisyenler de çok sayıda özel okulu hayata geçiriyor. Bunlardan biri olan ve Türk-Alman Akademisyenler Birliği Derneği (TDAB e.V.) tarafından 2007 yılında Köln'de kurulan Özel Dialog Lisesi (Gymnasium Dialog) altı değişik ülke kökenli çok sayıdaki öğrencisiyle birçok başarıya imza atmaya başladı. Özel Dialog Lisesi 2008 yılında, uyuma yaptığı katkılardan dolayı Avrupa Parlamentosu (AP) tarafından Avrupa Madalyası'na layık görülmüştü. Alman Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ) gazetesi de, son bir kaç yıla kadar eğitim hizmetlerinin büyük oranda devlet okulları tarafından verildiği Almanya'da trendin özel okullara doğru olduğunu gittiğini satırlarına taşıdı. Gazete, ebeveynlerin bu şekilde çocuklarının okul içinde ve boş zamanlarında vakitlerini kimlerle geçirdiğini bildiklerine inandıklarını belirtti. İstatistikler de Almanya'da özel okulların hızla arttığını ortaya koyuyor. Buna göre, 18 milyon nüfusuyla ülkenin en büyük eyaleti olan Kuzey Ren Vestfalya (KRV) eyaletinde topla 626 okulun altıda biri özel bir "gymnasium" okulu. Bunların çoğunluğunu ise kiliseler finanse ediyor. İstatistikler özel okula talep ve özel okul sayısının hızla arttığını da ortaya koyuyor. Araştırmalara göre bunun en büyük nedenlerinden biri ise ebeveynlerin, daha rekabetçi bir mantığa ve daha iyi maddi imkanlara sahip olan özel okulların daha kaliteli eğitim verdiğine inanmaları. Eğitim araştırmacısı Ernst Rösner ebeveynlerin ayrıca, çocuklarını özel okula göndererek, onların okulda ve boş zamanlarda kimlerle zaman geçirdiğini bildiklerine ve bunu bu şekilde kontrol ettiklerine inandıklarını kaydediyor. Rösner, „Ebeveynler belli kesime karşı kendilerini kapatıyor ve çocukları için daha iyi bir toplulukta karar kılıyorlar" diyor. Öte yandan Alman eğitim uzmanları kendisini modernize edemeyen devlete ait "gymnasium" okullarını sert şekilde eleştiriyor. Münster Üniversitesi'nden eğitim araştırmacısı Wolfgan Böttcher, „Derslerini hiç modernize etmeyen "gymnasium oranı yığınla" diyor. Devlet okullarının bu durumunun özel okullara akın edilmesinin nedeni olduğunu belirten Böttcher, bunu ise tehlikeli buluyor. Devlete ait gymnasium okullarında, pratik hayatta neredeyse hiç bir işe yaramayan Latince ve Eski Yunancanın birinci yabancı dil olarak öğretildiğini hatırlatan Rösner, bunun da özel okulların tercih edilmesindeki etkenlerden olduğunu kaydediyor. Diğer yandan ebeveynlerin çocuklarını özel okullara göndermelerinin bir diğer sebebinin ise değerlere verdiklerin önemden kaynaklandığı tespit edildi. Essen'deki özel Kalolik kız lisesi BMV müdürü Schwester Ursula, "Bütün konuşmalarımızda ortaya çıkıyor ki; ebeyvenler saygı, hoşgörü, sosyal angajman gibi değerlere önem veriyor." diyor. Hıristiyanlık değerlerine önem veren söz konusu özel okulda bin 350 kız öğrenci eğitim görüyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder