13 Ekim 2009 Salı

Güneydoğu'lu Kızların Umudu...

Açık İlköğretim ve Açık Öğretim Lisesi bitirme süresinin kısaltılması okula gidemeyen gençlerin umudu oldu.

Güneyddğu'da yıllardır okuma imkânı bulamayan ya da okula gönderilmeyen özellikle kızlar, açık öğretime büyük ilgi gösteriyor. Diyarbakır'da son bir ayda 2 bine yakın genç kız okumak için açık öğretime kaydoldu. Bağlar ilçesinde ikamet eden Muhbet Bayrak, ailesinin Karacadağ'ı terk edip şehrin varoşlarına yerleştiği 1990'lı yıllarda henüz 8 yaşındaydı. Okuyup avukat olmayı çok isteyen küçük Muhbet, annesine önlük ve defter bile aldırtmıştı. Muhbet'in babasının şehre taşındıktan 3-5 ay sonra hastalanmasıyla bütün okuma hayalleri yıkıldı. Küçük Muhbet, kendisinden küçük 3 kardeşiyle okul yerine bir anda kendini pamuk tarlaları ve halı kurslarında buldu. Akranları okula giderken Muhbet ve kardeşleri ırgatlığa devam etti. Okumak bir ukde olarak kalmıştı Muhbet'in içinde. Ta ki Bağlar ilçesinde okuma- yazma kursunun açılmasına kadar. Kardeşleri Çiğdem, Gurbet ve Esma ile Bağlar ilçesinde açılan okuma yazma kursa katılan Muhbet, kısa sürede 1. ve 2. kademe okuma yazma sertifikasını aldı. Okuma yazmayı öğrenen Muhbet, şimdi Bağlar Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü bünyesinde açılan açık ilköğretime kayıt yaptırdı. Güneydoğu'da açık öğretim Muhbet Bayrak gibi okula gidemeyen kızların umudu oldu. Dersleri halk eğitim merkezi il ve ilçe müdürlükleri tarafından verilen, sınavları da Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan Açık İlköğretim Okulu ve Açık Lise'ye okuldan mahrum bırakılan gençlerin yoğun ilgisi var. Açık İlköğretim Okulu, 15 yaşın üzerindekiler için ilköğretimi bitirme amacını güdüyor. 5 yıl okuduktan sonra çeşitli sebeplerle okula gönderilmeyen ya da hiç okula gitmeyen ancak okuma yazma kurslarında belge alanlar ilköğretimi bu şekilde bitirebiliyor. Okula kayıt yaptıranların bankaya 40 lira yatırması gerekiyor. Okuma yazma oranının düşük olduğu bölgede okumayı teşvik etme amacıyla bu parayı da valilikler ödüyor. Yılda üç kez sınava giren öğrenciler, evde ders çalışıyor. Şehir merkezinde ikamet edenler ise istediği zaman halk eğitim müdürlüğündeki derslere katılabiliyor. Açık İlköğretim'den mezun olduktan sonra liseye devam eden genç kızlardan Hazin Malkoç, açık öğretim sayesinde hayatının değiştiğini dile getirdi. Okuma yazma bilmediği dönemde özellikle resmi kurumlarda işlemleri yaptırırken yaşadığı sıkıntılardan kurtulduğunu anlatan Malkoç, okumak isteyenlere ilçede bulunan açık öğretim bürolarına gitmelerini tavsiye eti. Malkoç, liseyi bitirdikten sonra üniversite sınavına hazırlanacağını belirtti. Öğrencilerden Çiğdem Bayrak ise maddi sıkıntılar nedeniyle yıllarca okuldan uzak kaldığını belirterek, " Okuma kursunu bitirdim, açık ilköğretime devam ediyorum. Okumayan kimsenin kalmaması için öğretmen olmak istiyorum." ifadelerini kullandı. Bağlar Halk Eğitim Merkezi Müdür Yardımcısı İzzettin Cengiz, Açık İlköğretim Okulu'nun okutulmayan kızlar için önemli bir ihtiyaç olduğunu söyledi. Eğitim süresinin düşürülmesiyle birlikte kayıtlarda büyük artış yaşandığını kaydeden Cengiz, "Öğrenciler artık bir yılda 3 dönemlik ders alarak 4 yıl yerine 2,5 yılda açık öğretim liselerinden mezun olabiliyor. 5 yıllık ilkokul mezunu olanların da 3 yıl olan ortaokulu yılda 3 kez sınava girerek bir yılda bitirebiliyor." diye konuştu. Cengiz'in verdiği bilgiye göre; Diyarbakır'da bu yıl Açık İlköğretim 6. sınıfa 1155'i kız 1673, 7. sınıfa 721'i kız 1098, 8. sınıfa ise 590'ı kız 936 kişi kaydoldu. Diyarbakır Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü verilerine göre ise 2009 -2010 eğitim ve öğretim döneminde kayıt yapan ve kayıt yenileyenlerin sayısı ise 3 bin 993 kişi oldu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder