24 Nisan 2009 Cuma

UYUYAN ADAM

Geçen gün beni kreşten aradılar. Oğlunuz ateşli gelin alın diye. İzin alıp koşa koşa oğlumu almaya gittim. Yazık yavrum yanıyordu. Eve girer girmez uyudu kaldı koltukta. Bende onun başında oturdum kaldım. Hem ateşini kontrol ettim hemde "Uyuyan Adam"ı okuyup bitirdim.
Yahudi kökenli Fransız düşünür ve yazar George Perec'in muhteşem kitabı "Uyuyan Adam". Okuduğum ve beni etkileyen en güzel kitaplardan biri diyebilirim. Bir kişinin vurdumduymazlığı, tembelliği, boşvermişliği, hayatın sıradanlığını çok güzel ifadelerle kullanıp beni çok etkilemiştir. Ailesi Naziler tarafından öldürülünce yaşadığı acıları, sıkıntıları kitaplarında yansıtmıştır. Romanda sözcük oyunlarından ve ironiden kaçınmamıştır. Zaten kitabın adında bile bir ironi gizli. Yazar betimlemeleri ve ayrıntıları mükemmel bir dille yazmış. Ben okurken inanın nefesim kesildi. Sokaklar, kentler, evler, insanlar, yaşanmış hayatlar, rüyalar.... Kitabı okurken Oblomov karakteri ile çok benzeştirdim. Zaten Oblomov da çok severek okuduğum müthiş bir çalışmaydı. Acaba bende onlar gibi tembel olduğum için mi bu kadar sevdim bilmiyorum :)
Kitabın Arkasındaki Not:
İnsanlardan nefret ettiğin anlamına gelmez bu, ne diye onlardan nefret edesin ki? Ne diye kendinden nefret edesin ki? Keşke insan türüne ait olmak, o dayanılmaz ve sağır edici gürültüyü de beraberinde getirmeseydi; keşke hayvanlar aleminden çıkıp aşılan o birkaç gülünç adımın bedeli, sözcüklerin, büyük tasarıların, büyük atılımların o dinmek bilmeyen hazımsızlığı olmasaydı! Karşı karşıya getirilebilen başparmaklara, iki ayak üstünde duruşa, omuzlar üzerinde başın yarım dönüşüne fazla ağır bedel bu. Yaşam denen bu kazan, bu fırın, bu ızgara, bu milyarlarca uyarı, kışkırtma, tembih, coşkunluk, bu bitmek bilmeyen baskı ortamı, bu sonsuz üretme, ezme, yutma, engelleri aşma, durmadan ve yeniden baştan yaratma makinesi, senin değersiz varoluşunun her gününü, her saatini yönetmek isteyen bu yumuşak dehşet.

Kitabın Adı: Uyuyan Adam
Yazarı: Geoerges Perec
Çeviren: Sosi Dolanoğlu
Yayınevi: Metis Yayınları
Sayfa Sayısı: 102

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder