13 Eylül 2009 Pazar

MARİFETLER

Fantastik romanlar hiç bir sebebi yokken her zaman itici gelmiştir bana. Elime alıp okuma isteğim hiçbir zaman olmamıştır. Merak da etmemişimdir yazılanları. Taa ki, çok sevdiğim blog arkadaşım ve kitap zevklerimizin aynı olduğu Zero'nun tavsiyesine kadar. Öyle güzel şeyler söyledi ki bu romanlar hakkında, merakım ağır bastı ve alışveriş sepetime atıverdim usta yazar Ursula'nın "Marifetler"ini. Kütüphanemde yerini bulduktan sonra da elime alıp okumam uzunca bir zaman aldı. Sanırım biraz fazla gelenekçiyim. Yeniliklere kapalı bir tarafımın olduğunu düşünürüm bazı zamanlarda. Ama hep içimde sanki beğenmeyecekmişim gibi bir his vardı, her ne kadar Zero benim içimi aydınlatmış olsa da. Sonra bir gün aldım elime "Marifetler"i, başladım okumaya. O nasıl bir dünya öyle, bu nasıl bir düşünce gücü ve yaratıcılıktı. Kelimelerin o sihirli dünyasına öyle bir daldım ki, elimde "Marifetler" varken çevremde ne olup bittiğinin bile farkına varmadım. Kesinlikle ama kesinlikle okumak için çok geç kaldığım bir roman, tanışmak için yine çok geç kaldığım bir yazar. Geç olsun da güç olmasın diyorum ve usta yazar Ursula atık benim yazarlarımdan.

Hayvanlarla konuşabilme marifetini annesinden alan Gry ve babasından yıkma, çözme marifetini alan Orrec'in çevresinde gelişir tüm hikaye. Bu marifetlere sahip olmak kadar, bu inanlmaz gücü kontrol edilebilmekte çok öenmlidir. Orrec'in dedesi, bu çözme yani yakıp yıkmak gücünü kontrol edemediği için etrafını yakıp yıkmaktadır. Oğlu Canoc ise bu marifetin gücünü kontrol edebilmektedir. Fakat Canoc'un oğlu Orrec'in bu güce sahip olup olmadığı konusunda şüpheleri vardır. Bir gün engerek yılanını gözlerini diker ve yılanı yok eder. Bunu babasının mı yoksa kendisinin bir marifeti mi olduğunu konusunda kararsızdır. Gücünü kontrol edemeyeceğinden korktuğu için babasından gözlerinin mühürlemesini ister. Daha fazlasını okumak için marifetleri okuyun derim.

Kitabın Arkasındaki Not:
Eğer savaşmazsan ele geçirilirsin, soyun sona erer. Marifetler bu işe yarar, verdiği güçler sayesinde.. insan arazisini koruyabilir, soyunu temiz tutabilir. Eğer kendini koruyamazsan, marifetini kaybedersin. Başka soylar bize baskın çıkar, sıradan insanlar..
Ovalıların hiç de tekin bulmadıkları dağlarda yaşayabilmek için herkesin bir marifetinin olması gerek. Elbette her marifetin bir bedeli var. Bedel ödendikçe bu böyle sürer gider. Marifetler babadan oğula, anadan kıza geçer. Ta ki birileri çıkıp bu töreyi kabullenmemeyi göze alana kadar.
Hükmedemeyeceğinden korktuğu marifetini kullanmamak için gözlerini mühürleten Orrec ile marifetini “kötüye” kullanmayı reddeden özgür ruhlu Gry.. Babalarının oğlu, annelerinin kızı değil de kendi başlarına olmayı isteyen çocukların hikâyesini anlatıyor Le Guin bu kez.

Kitabın Adı: Marifetler
Yazar: Ursula K. Le Guin
Çeviren: Çiğdem Erkal İpek
Yayınevi: Metis Edebiyat
Sayfa Sayısı: 190

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder