14 Haziran 2009 Pazar

CEMİLE

Belki bu yorumu yapmak yanlış, yazarın okuduğum ilk kitabı olmasından dolayı ama kesinlikle etkilenmedim ben “Cemile”den ve o satırlar arasında kaybolmadım. Diğer kitaplarını okumak ve öyle bir değerlendirme yapmak daha doğru ama ben belki de bu kitapla yanlış bir seçim yaptım. Sıradan bir konu, sıradan bir aşk hikâyesi. Yazar beni, kendi yarattığı dünyaya sokamadı. Kırgızistan’da savaş zamanında geçer bu aşk hikâyesi. Cemile köyün en güzel kızıdır ve kocası askerdedir. Tüm delikanlıların gözü Cemilededir ve bu delikanlılardan biri de kocasının yeğenidir. Zamanla, nasıl olduğunu bilmeden Cemile de kocasının yeğenine âşık olur. Kocası askerliği bitirip köye geri döndüğünde ise kararını kocasına açıklar ve gerçek aşkın peşinden gider. “Selvi Boylum Al Yazmalım” gibi müthiş bir aşk romanı yazmış olan bu büyük Kırgız yazardan oldukça vasat bir roman. Ben hayal kırıklığı yaşadım, daha farklı ve özel bir şeyler bekledim kitaptan. Belki de siz hayal kırıklığı yaşamazsınız. Karar size kalmış.
Kitabın Arkasındaki Not:

Aytmatov, milletinin tarih boyunca kazandığı sosyal, kültürel, ahlaki, edebî, askeri yani, bütün maddi, zenginliğini eserlerine yansıymış, yaşadığı coğrafyanın insanının tarih içinde kazandığı değerleri, acılarını, kahramanlıklarını, tecrübelerini yazıya döküp ölümsüzleştirmiş, halkının içine düştüğü zor durumları eserlerinde en güzel şekilde anlatmış, onların çözümlerine dair ipuçları göstermiş, eserlerinde kendi ifadesi ile 'tipik insan'ı ortaya koymaya çalışmış bir yazardır. Hikâyelerinde milletinin temel mülkü olan millî hafızaya ait efsane, destan, masal, hikâye ve türküleri, bunların meydana geldiği şartları, ardındaki hikâyeleri, insanları kullanırken, Kırgız Türk kültürünü, psikolojisiyle, duyuş ve anlayış tarzıyla, maddi manevi zenginliğiyle o kültürü bina edenlerin evlatlarına yeniden hatırlatmaya çalışmıştır."Her yazar bir milletin çocuğudur ve o milletin hayatını anlatmak, eserlerini kendi millî gelenek ve törelerini kaynak alarak zenginleştirmek zorundadır. Benim yaptığım önce bu, yani kendi milletimin geleneklerini ve hayatını anlatıyorum. Fakat orada kaldığınız takdirde bir yere varamazsınız. Edebiyatın millî hayatı ve gelenekleri anlatmanın ötesinde de hedefleri vardır. Yazar, ufkunu millî olanın ötesine doğru genişletmek ve 'evrensel' olana ulaşmak için gayret göstermek durumundadır. İyi yazar 'tipik insan' ortaya koyma ustalığına erişen yazardır."
Kitabın Adı:Cemile
Yazarı: Cengiz Aytmatov
Yayınevi: Elips Kitabevi
Sayfa Sayısı: 67

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder