22 Haziran 2009 Pazartesi

ACIMAK

Eşimin ısrarlarıyla öne aldığım bir kitap. Geçtiğimiz Pazar günü yani dün; oğlum sabahtan akşama kadar sokaktaydı. Bende tüm işlerimi erkenden bitirip, başladım “Acımak” adlı romanı okumaya. Akşama kadar oğlum eve girene kadar okudum, bitirdim romanı. Büyük yazardan harika bir roman okumanın keyfini sürdüm tüm gece. Çok duygulandım. Kitabın son sayfasını kapattığımda boğazımda bir şeylerin düğümlendiğini hissettim. Hiçbir insanın bu romanı okuyup da etkilenmeyeceğine inanamıyorum. Zehra öğretmen Anadolunun bir kasabasında mesleğini sürdürmektedir. Bir gün babasının ölüm döşeğinde son kez kızı Zehra’yı görmek istediği haberini alır. Zehra, geçmişinde yaşadıklarından ötürü babasına kızgındır ve kesinlikle babasını görmeye gitmeyeceğini söyler haber gönderen kişiye. Daha sonra dayanamaz ve eşyalarını toplar gider fakat geç kalmıştır. Babası ölmüştür. Ondan geriye sadece bir hatıra defteri kalmıştır. Bu hatıra defterinde geçmişte yaşamış olduğu tüm tatsız olayların gerçeğini öğrenir ve ölmüş olan babasına ağlayarak son kez sarılarak kendisini affetmesini söyler. Zehra tüm bu yaşadıklarından sonra acımayı da öğrenir. Ben çok etkilendim ve gözlerim yaşlandı. Mutlaka okuyun.

Kitabın Arkasındaki Not:
Reşat Nuri Güntekin 1928 yılında yayınlanan bu eserinde; çalışkan başarılı fakat zaaf gösterenlere karşı acımasız olan Zehra Öğretmen ile babası Mürşitin bakış açılarından dramatik yaşam öykülerini anlatıyor.
Yazar, cumhuriyet öncesinde yeni mezun, idealist genç bir mülkiyelinin iş ve sosyal yaşamdaki çatışmalarını ve uyumsuz ilişkilerini anlatırken, dönemin memuriyet yaşamına, köhne yapısına ait önemli ipuçları da veriyor. Şehirden kasabalara sürüklenirken, ardında birer birer ilkelerini de bırakan genç adam hatalı bir evlilikle korkunç bir sona doğru sürükleniyor.
Acı ve sefaletle dolu ortamdan tesadüfle sadece kızı Zehra’yı kurtarabiliyor. Acımak; aile içi ilişkileri ve sorumluluklarını, adeta ders verir gibi gözler önüne seriyor.
Kitabın Adı: Acımak
Yazar: Reşat Nuri Güntekin
Yayınevi: İnkılap Kitabevi
Sayfa Sayısı: 159

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder