17 Ocak 2006 Salı

Exlibris ya da Atamadıklarımız

yok daha neler? bir insan evladı bu kadar mı sıkılır yahu. maarife haber salın tez heman açsınlar şu mektepleri. sıkıntıdan evde karıştırmadık çekmece bırakmadım. ne pis adammışım ben ya. yuh olsun bana son 10 yıldır hiçbirşeyi atmamışım. ne kadar kutu varsa içine istifleyip doldurmuşum ıvırı zıvır. ne ıvır zıvır ama. muallimliğe başladığımın ilk günü kullandığım tebeşirden tutunda. mahallemizin son bekçisi Hasan Emminin düdüğüne varana dek. Üşenmedim saydım tam 48 değişik kalem, kimbilir kimlerden arakladım. en güzeli kesik uçlu bir dolam kalemdi. yine o kutulardan birine girmeden bir süre kullanırım artık. aaa! o da ne? konuşanların listesi. eşek sıpasının birisi 6 çarpı (xxxxxx) almış. arayıp bulsam mı keratayı yoksa. kimbilir nerededir?
Sonunda bodrumda buldum kendimi. bir ara koyacak yer bulamadığımdan sözümona atamadıklarımı. çuvallayıp indirmiştim. yerinden kaldırabilsem yukarı taşıyacam. oracıkta karıştırmaya başladım. bir dolu kitap çıktı içinden, demek ki kitaplıkta yer kalmamış. birde kadife bir kese içinde bir cisim. hani bir şeye benzetsem, garip bir şey. damga desem, damga değil, mühür desem, mühüre benzemiyor. bir baskı aleti gibi. tuğra desem, epey yaklaşmış sayılırım.
Bir iki yaşı kemale ermişe sordum ama kimse bir mana veremedi. Bunu bilse bilse Vahan Amca bilir dedim. Tuttum İstiklal Caddesinin yolunu. Galatasaray Lisesinin önündedir yeri. böyle garip aletler falan satar. Eee... Vahan Amca yok. sahi nerede bu adam, akıbetini bilen varsa bilgilendirsin beni. Sonra ne mi oldu. öylece kalakaldım tramway yolunun ortasında. son bir ihitimal sahaflara daldım. sahafçı elimdeki garip aleti görünce, nereden buldun diyerek baştan aşağı süzdü beni. eyvah dedim başımıza iş aldık. bir iki mırıldandıktan sonra, ilk anda anlamadığım garip sözcüğü söyledi.
- efendim
- exlibris bu!
- ne işe yarar bu meret
- kitap kapaklarına baskı yapmaya
ne cahil adamım yahu. pek tabii anlamalıydım kitaplarla ilintili olduğunu. Bu exlibris denilen şey çok özel birine aitmiş. adamlar exlibris için dernekler falan kurmuşlar. Memleketimize Robert Kolejli muallimler getirmişler. kitabın o şahısa ait olduğunun bir nevi belgesiymiş. Dünyada da bir o kadar yaygın uğraşmış bu exlibrisçilik. Sanırım bookplate diye de söylenebilirmiş.
Şimdi geriye tek bir soru kaldı cevaplanması gereken. İyi de ben bu aleti nereden buldum. İşin içine Ahmet Ümit falan girmeden kapatalım bu mevzuyu. Neme lazım weblog cinayetleri diye bir şey tutturur. "adam cinayet mahallinde kitapları karıştırıken, birden kapağındaki exlibris dikkatini çekti..." gibilerinden.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder