23 Mart 2005 Çarşamba

Okul'da Şiddet

YAPILAN BİR ARAŞTIRMA OKULLARDA CİDDİ BİR SORUNU ORTAYA ÇIKARDI
Yardımcı Doç. Dr. Metin Pişkin'in yaptığı araştırma, Akran zorbalığını gözler önüne serdi. Zorbalık" Ekonomik gelire göre değişmiyor, zengin öğrenci de, yoksul öğrenci de arkadaşlarına zorbalık yapıyor
En zorba davranışlar teneffüste ve sınıfta uygulanıyor
ANKARA Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nden Yardımcı Doçent Doktor Metin Pişkin'in Çankaya iki, Mamak'ta bir okul öğrencileri arasında yaptığı araştırma, okullarda Akran zorbalığını ortaya koydu. Başta Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere olmak üzere, batılı ülkelerde olduğu gibi, Ankaralı öğrenciler de, kendinden güçsüz, yaş olarak küçük arkadaşlarına zorbalık yapıyor. Okullarda Şiddet’i araştıran Metin Pişkin, ekonomik olarak üst ve orta seviyede Çankaya'da iki, Mamak'ta alt seviyede bir okulda 1150 öğrenci ile görüştü. Pişkin'in araştırmasına katılan öğrencilerin % 44'ü sözel, % 30'u fiziksel, % 9'u cinsel, % 1'i duygusal zorbalığa maruz kaldığını açıkladı. Üst ve orta ekonomik gelire sahip öğrencilerin alt gelir grubundaki öğrencilere göre daha fazla zorbalık yaptığını belirleyen Pişkin, erkek öğrencilerin fiziksel zorbalığı tercih ederken, kız öğrencilerin sözel zorbalık yaptığını söyledi. Araştırmanın dikkat çekici sonucu ise öğrencilerin zorbalığı en çok sınıfta yapıyor olması. Öğretmenin sınıftan çıkmasını bekleyen zorba öğrencilerin kısa teneffüs aralarında kendilerinden daha güçsüz arkadaşlarını şiddete maruz bırakıyor, sınıfın ardından kantin ve okul bahçesinde zorbalık ortaya çıkıyor. Şiddete, zorbalığa maruz kalan 'kurban' öğrencilerde okulu sevmeme duyguları oluşuyor. Pişkin, ilk gençlik yıllarında okulda zorbalığa karışan öğrencilerin daha sonraki yaşantılarında da suç işlemeye devam ettiklerini belirterek, Zorbalığa maruz kalan öğrenciler çaresizlik, depresyon, kaygı, kızgınlık, kendini değersiz hissetme gibi duyguları yaşamları boyunca hissediyorlar dedi. Erkek çocukları zorbalık ve şiddeti onaylayan öğelerle büyüdükleri için ileriki yaşlarında da şiddeti kabul eden bir kişi haline geliyor. Kızlar ise daha uyumlu büyüdükleri için şiddetten daha uzak duruyor. 14–21 yaş arası lise ve üniversite öğrencileri üzerinde yapılan araştırma, şiddetin okul, aile, toplum, arkadaşların etkisi ile ortaya çıktığını gösterdi.
Sorunu görmezden gelmek yerine çözüm aranmalı Okullarda zorbalığı ve şiddeti önlemek için rehberlik birimlerinin aktif hale gelmesi gerekli. Pişkin, öncelikle okul yönetimlerinin ve öğretmenlerin sorunu kabullenmelerini istedi. Okulun adı çıkar" düşüncesi ile okul yönetimlerinin çoğu zaman sorunun üstünü kapattığını ifade eden Pişkin, üstü kapatılan sorunun bir gün mutlaka başka bir yerde ortaya çıkacağını kaydetti. Pişkin, sorunu örtmek yerine çözüm üretmek gerektiğini söyledi.

ZORBALIK YÖNTEMLERİ
Vurma, Basit tekmeler veya yumruklar atmak, Tehdit etmek, Sürekli kızdırmak, İncitici lakaplar takmak, Aşağılamak, Küfür etmek, Karşılarındaki kişi hakkında yalan yanlış dedikodu çıkarmak, Zor kullanarak para almak, Korkutmak, Agresif davranışlarda bulunmak, Kasıtlı zarar vermek

NASIL ÖNLENİR?
Öğrenciler, öğretmenler ve aileler zorbalık konusunda bilgilendirilmeli, nedenleri ve sonuçları anlatılmalı.
Okul yönetimleri zorbaların ve kurbanların davranışlarını takip etmeli. Zorbalık, kavga ve agresif davranışlar büyüm çağı davranışı olarak değerlendirilmemeli. Öğrenciler suskun kalmamaları için desteklenmeli. Agresif öğrenciler özellikle eğitilmeli. Kişisel kontrol stratejileri geliştirilmeli. Okul yönetimleri ve aileler sık sık bir araya gelip, sosyal programlar uygulamalı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder