10 Nisan 2006 Pazartesi

Düşünme Biçim ve Becerileri

Memleketim insanlarının bir konu hakkında etraflıca düşünmesinin üstüne yoktur. Siz yeter ki ortaya bir şey atın. Bu bir şeyin ille de mantıklı bir şey olmasına gerek yok. Örneğin Deniz Barış niye oynatılmıyor demeniz yeterli. Öğretmen odası sohbetleri sırasında (ki genelde katılmam) derledim bunları. Karşıma inanılmaz sonuçlar çıktı. Oysa ne kadar da istemiştim bilimsel bir sonuç elde etmeyi. Sonrası üşenmedim televizyondaki oturumları takip ettim. Bu kadar eğleneceğimi tahmin etmemiştim doğrusu. Bu düşünme biçimlerinin bir kaçıyla işi götürüyorlar adamlar. Bilhassa futbol programlarına katılan tuhaf adamlar üzerinde denerseniz. Gayet mükemmel sonuçlar alacaksınız derim. Geçenlerde rehberlik dersinde ahkâm kesmekten yorulunca, aklıma düşünce biçim ve becerilerin değerlendirmek geldi. Ortaya olası bir olay attım. Aramızda kalsın olası olay, okul kıyafetleri hakkında ne düşünüyorsunuz sorusuydu. Başlangıçta ne diyor bu hoca der gibi baktılar ama sonradan olaya kendilerini öyle bir kaptırdılar ki, 1 haftadır teneffüslerde yakamı bırakmıyorlar. Birde şöyle düşünmek lazım gelir diyen soluğu yanımda alıyor.
Bakalım sizler hangi düşünce biçimlerini kullanıyorsunuz.

1.Eleştirel Düşünme 2.Problem Çözme 3.Yaratıcı Düşünme 4.Sonuç Çıkarma 5.Kaynak Değerlendirme 6.Belirsizlik Tespiti 7.İlgili Bilgileri Seçme 8.Hissetme 9.İmgeleme 10.Organize Etme 11.Ayrıntıcı Düşünme 12.Uygulama 13.Analiz 14.Sentez 15.Değerlendirme 16.Tümevarımcı 17.Tümdengelimci 18.Analitik 19.Buluşçu 20.Uzaysal 21.Sınıflama 22.Sıralama 23.Alternatif Görüşler Üretme 24.Sonuçları Kestirme 25.Varsayımları İrdeleme 26.Tahmin Etme 27.Planlama 28.Hedef ve Amaçlar Koyma 29.Öncelik Sırasına Koyma 30.Tanımlama 31.Strateji Geliştirme 32.Mantıksal İlişkiler Kurma 33.İlişkileri Keşfetme 34.Neden Sonuç İlişkisi Kurma 35.Dolaylı Sonuçları Kestirme 36.Parça Bütün İlişkisi Kurma 37.Hipotez Geliştirme 38.Genellemeler Yapma 39.Hataları Bulma 40.Soru Sorma 41.Eğilimleri Keşfetme 42.Sorgulama 43.Yorumlama 44.Görselleştirme 45.Kriterler Oluşturma 46.Ölçme Biçme 47.Yargılama 48.Önemli Önemsiz Ayırma 49.İlgiliyi İlgisizden Ayırma 50.Varsayım ve Olguları Ayırma

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder